Belum Menjadi Ahli?
 
Menu Utama

Login
Username:

Password:

Remember me



Lost Password?

Register now!

Carian

Siapa di Sini
30 user(s) are online (22 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 30

more...

Members Baru
mlyuki 2014/4/18
TSteinmet 2014/4/17
HNoyes 2014/4/17
HCaple 2014/4/16
tikarasha 2014/4/16
Snowball99 2014/4/16
S9069 2014/4/15
JOgle 2014/4/14
CLipscomb 2014/4/14
ummiteeya 2014/4/14


 
   
 
Loading
 
 
 
 


Browsing this Thread:   1 Anonymous Users






breast bengkak n saluran susu tersumbat.
#1
Kenalan Baru
Info
Alhamdulillah, sy da bf ank sy selama 6 bln. Tapi baru2 ni, sy mengalami bengkak buah dada yg kerap.Puncanya kerana puting kiri sy skt. So sy byk bg direct feeding sblh knn and kiri sy akan pam. Tp kdg2 tu, bila nk pam, saluran susu tersumbat.So, sktnye hanya Allah yg tahu n bsrnya mcm buah kelapa. Sy cuba utk tuam, tp dpt kurang ckit je.Smpai demam2 rasanya bdn ni. Hr ni kat tmpt keje pn td pam dpt 2onz je. Camne ye nk bg saluran puting 2 clear? Sy kerap sgt bengkak susu. Takut ada side effect lak..

Posted on: 2010/8/18 13:19
Create PDF from Post Print Facebook Twitter Google Buzz Linkedin Stumbleupon FriendFeed Del.icio.us Digg Reddit Technorati


Re: breast bengkak n saluran susu tersumbat.
#2
Rakan Rujuk
Info
Quote:

NADRA wrote:
So sy byk bg direct feeding sblh knn and kiri sy akan pam.


try direct kat kiri.. puting kiri sakit knp ek? luka/crack ke? latch kan btul2 supaya time directfeed tu tak rs bb hisap puting tp areola..

ikut pengalaman sy, utk cepat sembuh if tersumbat mmg suh anak yg hisap.. kalo pam lambat berkesan.. penah smpi nanah time pam..

Posted on: 2010/8/18 13:34
_________________
Original Image

Original Image

Original Image
Create PDF from Post Print Facebook Twitter Google Buzz Linkedin Stumbleupon FriendFeed Del.icio.us Digg Reddit Technorati


Re: breast bengkak n saluran susu tersumbat.
#3
Kenalan Baru
Info
salam nadra,
sy pun baru je belajar2 nak BF anak yang kedua ni..anak yang pertama dulu fully FM sbb takde pengetahuan langsung.

sy mengalami masalah yg sama mcm nadra, lagi pulak puting sy jenis yang pandai tersumbat sejak awal kelahiran lg. dulu masa anak 1st x pandai nak buat apa, pam2 makin sakit sebab susu x keluar. last2 give up.
kali ni sy berurut dgn bidan lain, dia tau mcmana nak lepaskan puting yang tersumbat tu (dia cuma cungkil pakai hujung kain batik je), mmg sakit tapi sekejap je, lepas tu susu keluar melimpah2 sampai bengkak B.
sampai sekarang ni kalau sy lambat pem je puting sy leh jadi sumbat balik.

so jawapan sy ni ikut pengalaman sy ye, cubalah kalau sesuai:
yg ni untk bengkak susu:
1. sy tuam sekerap yang boleh sampai ketul2 dalam B tu langsung hilang. memula cuba tu sakit sangat, lepas tuam sy letak lak kobis kat B tu.

yg ni lak untuk puting tersumbat:
1. memula tuam breast bengkak tu dengan bekas air panas/tuala panas lebih kurang 5-10 minit (sy pakai yg bekas tu je senang, leh beli kat farmasi harga rm10 je)
2. pastu cuba pam, kalau sakit belek2 sikit puting tu, rasa kalau keras tu tanda puting tu masih sumbat.( ni pada sy lah ye)
3. kalau ada putih2 kat puting selepas pam kena cungkil. (kalau sy guna jarum peniti/jahit, pastikan dah dicuci bersih dulu ye), sangat sakit untuk kali pertama
4. pam semula, tengok ada tak susu keluar dari tempat kita cungkil tadi
5. kalau xde jugak cuba tekan2 puting tu untuk keluarkan mana2 yang menyumbat, mmg sgt sakit tapi kena buat jugak sebab lepas tu memang berbaloi.
6. sambil nak clearkan puting tu leh sambil tuam B.
7. buat ulang2 sampai mana yang kita leh tahan(kesakitan tu la)

alhamdulillah dengan cara tu sy leh gak clearkan puting yang tersumbat tu dan terus pam susu walaupun tak banyak mana, skrg ni tgh cuba nak pam setiap 1@2 jam sekali lak.

harap sy dapat membantu.

Posted on: 2010/8/18 13:57
Create PDF from Post Print Facebook Twitter Google Buzz Linkedin Stumbleupon FriendFeed Del.icio.us Digg Reddit Technorati


Re: breast bengkak n saluran susu tersumbat.
#4
Kenalan Baru
Info
kat b kanan saya ada satu ketulan keras. besar dia kecik sket kot dpd bola golf... tp sy x rasa skt pun... sy dh try tuam tp still x hilang. production susu ade kurang sikit la... tp sikit jer... cm2 ke kalau saluran susu kita tersumbat or benda lain... risau gak ni...

Posted on: 2010/8/19 11:18
Create PDF from Post Print Facebook Twitter Google Buzz Linkedin Stumbleupon FriendFeed Del.icio.us Digg Reddit Technorati


Re: breast bengkak n saluran susu tersumbat.
#5
Rakan Setia
Info
salam semua,

tumpang lalu, .....rasanya topic ni dah dibincangkan panjang lebar pasal penyelesaiannya pls refer below

http://susuibu.com/modules/newbb/view ... php?topic_id=3741&forum=9

harap membantu..

Posted on: 2010/8/19 14:33
Create PDF from Post Print Facebook Twitter Google Buzz Linkedin Stumbleupon FriendFeed Del.icio.us Digg Reddit Technorati


Anonymous
Re: breast bengkak n saluran susu tersumbat.
#6
Anonymous-Anonymous
yup...

Posted on: 2010/8/19 15:21
Create PDF from Post Print Facebook Twitter Google Buzz Linkedin Stumbleupon FriendFeed Del.icio.us Digg Reddit Technorati







You can view topic.
You cannot start a new topic.
You cannot reply to posts.
You cannot edit your posts.
You cannot delete your posts.
You cannot add new polls.
You cannot vote in polls.
You cannot attach files to posts.
You cannot post without approval.
You cannot use topic type.
You cannot use HTML syntax.
You cannot use signature.

[Advanced Search]


 
 


Diselenggara oleh
Original Image
Pusat Sokongan Penyusuan Ibu

MBfPC
Original Image

Original Image

Online Shopping
Original Image
Online Shopping!!Visit us today!

Hebatnya Susu Ibu!
Original Image

ALIM Kids Playgroup
Original Image